It’s all for the money

• 29 september 2019
  • Kunsthal Helmond

It’s all for the money

In Kunsthal Helmond is van 2 april t/m 29 september de tentoonstelling It’s all for the money te zien. In de expositie blikt Museum Helmond terug op hoe de afgelopen 150 jaar beeldend kunstenaars de gevolgen van het kapitalisme voor de mens en zijn leefomgeving hebben ervaren en weergegeven. Deze meestal maatschappelijk toegewijde kunstenaars reflecteren kritisch op hun tijd.

Koop nu je ticket

Vrouw voor kunstwerk gemaakt van textiel

Luxeprobleem

Leven we om te werken of werken we om te leven? Deze vraag  is voor sommigen anno 2019 een ‘luxeprobleem’. Anderhalve eeuw geleden wist iedereen in West-Europa dat om te kunnen overleven je veel en lang moest werken. Dat gebeurde ook nog eens onder slechte arbeidsomstandigheden en tegen een zeer laag loon. Kunstenaars legden vast hoe het was om in de fabriek of de mijn te werken voor een schamel loon. Of zij ondersteunden in hun werk de sociale strijd voor een betere beloning.

Milieuvervuiling

Minder lang geleden stonden kunstenaars stil bij fabriekssluitingen die tot werkloosheid en vermindering van inkomsten leiden. In lage lonen landen kan immers goedkoper geproduceerd worden waardoor er meer winst gemaakt wordt. Ook vroegen de kunstenaars zich af of dat de manier waarop we zoveel mogelijk geld willen verdienen wel verstandig is. Milieuvervuiling en verbruik van grondstoffen om maar te kunnen produceren zijn hiervan het gevolg. De kunstenaars gaan tevens in op de vraag of er wel loon naar werken is en ze onderzoeken waar geld in overvloed toe kan leiden.

Leefomstandigheden

De tentoonstelling laat zien hoe kunst een relatie met de sociale, politieke en leefomstandigheden kan aangaan. Ieder in hun eigen tijd proberen de kunstenaars existentiële vragen te stellen om zo een aanzet te geven tot verandering. Dit willen ze bereiken door met hun kunst op te roepen tot debat, of de strijd voor verandering te ondersteunen.

In de tentoonstelling presenteert Museum Helmond een keuze uit de collectie Mens en Werk aangevuld met bruiklenen. Er is werk te zien van onder andere Anthon van Rappard (NL). Käthe Kollwitz (DU), Andres Gursky (DU), Vincent Mentzel (NL), Johan van Hell (NL), Herman Heijenbrock (NL), Tatjana Doll (DU), Pieter de Josselin de Jong (NL), Edward Burtynsky (CA), Cigdem Yuksel (winnares Zilveren Camera 2017)(NL), Steve McCurry (VS), Jerremy Deller (winnaar Turnerprijs 2004) (GB), Maja Bajevic (BA)

Werk van Edward Burtynsky genaamd Nickel Tailings waarop een oranje rivier te zien is

Edward Burtynsky, Nickel Tailings #31, Sudbury, Ontario, 1996, C-print

• Resilient Rebels