Ontwerp je eigen patroon

Je staat er niet bij stil, maar ze zijn werkelijk overal: patronen! Op je kleren, in je huis, in de natuur, in kunst en in architectuur. Na deze workshop kun je er niet meer omheen en herken je ze overal in de wereld om je heen.

In deze workshop halen we de designer in leerlingen naar boven door de techniek en creativiteit van het ontwerpen van patronen te bekijken en er mee aan de slag te gaan. We zoeken samen met de leerlingen naar antwoord op de vragen: wat is een patroonrapport? Hoe spiegel je kwartpatronen tot een patroonrapport? En wat maakt een patroon boeiend?

Patronen inkleuren op papier!

Stel je eigen patroon samen en kleur deze in op papier

Leerlingen ontdekken hoe een patroon is samengesteld en leren over het ontwerpproces. In Kasteel Helmond hangen daarvoor een aantal kleurrijke wandtapijten die zijn ontworpen door Christie van der Haak. Ze kenmerken zich door drukke, maar geordende patronen. De tapijten vormen het startpunt van een ontdekkingstocht naar patronen; we bespreken niet alleen hoe de motieven tot patronen leiden, maar kijken ook naar patronen in de wereld om ons heen. De leerlingen gaan op zoek naar patronen en motieven in het kasteel. De gevonden inspiratie wordt omgezet in eigen ontworpen dessins.

Voor:               leerlingen van het voortgezet onderwijs en MBO.

Beschikbaar: het hele schooljaar

Locatie:        Kasteel Helmond