Skip to content

Menu

Museum Helmond

Andreas Gursky

Andreas Gursky fotografeert op scherpe en zakelijke wijze de mens en zijn wereld. Zijn foto’s worden gekenmerkt door heldere kleuren, een rijkdom aan details en een fascinerende scherpte. Sinds 1988 maakt hij fotoafdrukken op groot formaat. De monumentale schaal dwingt de beschouwer om afstand te nemen, terwijl de vele details vragen om ‘close reading’. Gursky fotografeert alledaagse onderwerpen, zoals werknemers in een fabriek, beursvloeren, kantoorgebouwen, mensenmassa’s tijdens een sportwedstrijd en vliegvelden. Zijn foto’s geven een beeld van de tijdgeest aan het eind van de 20ste en het begin van de 21ste eeuw. Hierin worden ook de effecten van kapitalisme, globalisering en commercie zichtbaar. Gursky registreert het moderne leven neutraal, zonder bijbedoelingen. Hij wil een universeel beeld creëren van de wijze waarop de mens haar omgeving heeft ingericht. De beelden die Gursky maakt, zijn voor iedereen herkenbaar en ogen realistisch. Tegelijkertijd worden zijn foto’s bepaald door geometrisch-abstracte patronen. Hij heeft een getraind oog voor ordening en wetmatigheden. Met zijn camera wil hij de onderliggende structuren in onze ordeningen zichtbaar maken. Zo biedt hij de toeschouwers een nieuwe kijk op de wereld – ook door voor hoge of verre standpunten te kiezen. Gursky schotelt ons een wereld voor die lijkt op de onze, maar dat tegelijkertijd niet is. Niet de waarheid van het beeld is van belang, maar de aannemelijkheid van wat we zien. Hierbij maakt Gursky gebruik van digitale manipulatie. Hij maakt beelden scherper, accentueert kleuren en verwijdert elementen met behulp van de computer. Verder voegt hij verschillende beelden samen tot één geheel. Zo ontstaan beelden zonder centraal verdwijnpunt. Dat kan een verwarrende kijkervaring opleveren. Het oog vindt geen houvast op de grote doeken met een beeldvullende veelheid aan details.
Geboorte: 1955
Overlijden:
Rollen: Fotograaf