Mixed zone 10 september 2017 t/m 4 maart 2018


Over identiteit en subculturen in de kunst

Van 10 september 2017 t/m 4 maart 2018 toont Museum Helmond in de Kunsthal aan het Frans Joseph van Thielpark circa 30 bijzondere kunstwerken uit de eigen collectie Moderne en Hedendaagse kunst. In Mixed Zone is niets wat het lijkt.

Subculturen

Mixed zone toont de bezoeker kunst waarin (sub)culturen, gender, alter-ego's, af- en herkomst en identiteit een rol spelen. Bezoekers zien bijvoorbeeld  fanatieke aanhangers van Feyenoord, een Jan Smit fan in haar slaapkamer, een Jan Smit fan in haar slaapkamer

een carnavalsvierder in een snackbar, een oosterse Moskee in een rococo-omgeving, een transgender in LA, Robbie Williams die grimlacht tussen plassende politie agenten, Mekka meets Helmond én mensen uit diverse culturen die elkaar ontmoeten in de Leonardusbuurt, een Helmondse volkswijk.

Kunstenaars   

In Mixed Zone zijn zowel recente aankopen als oudere werken uit de collectie te zien: schilderijen, videofilms, fotografie, sculpturen en installaties. Er is kunst te bekijken van onder meer Rammellzee, Robert Combas, Francois Boisrond, Frans Franciscus, Sven Kroner (DE), Thomas Wrede (DE), Wim Delvoye (B), David Godbold (IER/GB), Martin Parr (GB), Paul Smith (GB), Michael Wolf (DE), Martijn van de Griendt, Justine Kurland (VS), Steven Meisel (VS) en Philip-Lorca diCorcia (VS).

Speciale gasten zijn de Helmondse kunstenares Tahné Kleijn en het Deens/IJslandse duo Laerke Kersten & Davið Már Gunnarson, die de culturele mix die Helmond vandaag is in een meeslepende soundscape omzetten. In een projectruimte in de tentoonstellingszaal is een animatie-installatie van Dave de Leeuw te zien.

Beeldcultuur  

Museum Helmond verzamelt sinds 1978 (inter)nationale hedendaagse kunst. Het museumbeleid richt zich onder andere op het verwerven en tonen van actuele kunst van veelal jonge kunstenaars. Zwaartepunt binnen de collectie vormen de kunstuitingen die een visie geven op onze hedendaagse postindustriële samenleving of geïnspireerd zijn door onze populaire beeldcultuur (internet, televisie, reclame, mode, strips, film).



gerelateerd





Plak deze code in uw blog of site:
word vriend