Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Anoniem
Titel | Na tschornuju dosku / Op de zwarte lijst
Het affiche is opgebouwd uit de traditionele drie kleuren van de revolutie: zwart, rood en wit. De voorstelling en tekst zijn op constructivistische manier overwegend diagonaal in het vlak gezet, zodanig dat de vlakken en de kleuren elkaar visueel in evenwicht houden. De vertaling van de tekst luidt: 'Alle klaplopers, querulanten en onbetrouwbare personen op de zwarte lijst!’ Het affiche beeldt een klaploper uit in de vorm van een dunne, witte figuur met een fles (waarschijnlijk wodka) in zijn hand, die met zijn andere hand de stoere arbeider met zijn loodzware vracht probeert tegen te houden van zijn weg omhoog. De vroege Russische affiches stralen een geloof in de opbouw van een nieuwe communistische maatschappij uit. Aan hun vormgeving is veel aandacht besteed. De affiches zijn duidelijk beïnvloed door het Constructivisme. Er wordt gebruikgemaakt van fotocollage, diagonale beeldopbouw en sterke kleurcontrasten. Dit affiche is uitgebracht door IZORAM, de organisatie van jonge kunstenaars. In 1932 kwam deze organisatie onder vuur te liggen: het door haar verdedigde Constructivisme raakt uit de gratie en het Socialistisch Realisme wordt de officiële stijl. Dit geldt tot de val van het communisme in 1989. Gezonde, gelukkige, hardwerkende en jonge arbeiders domineren het beeld in het Socialistisch Realisme.
Datering
1925–1931
Objectsoort
Affiche
Afmetingen
hoogte: 72 cm
breedte: 52.5 cm
Materiaal
Inkt, Papier
Techniek
druktechniek
Objectnummer
2003-061
Deelcollectie
Mens en Werk
Credit line
Aangekocht met steun van de provincie Noord-Brabant.