Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Hans van Hoek
Hans van Hoek wordt in 1947 geboren in Deurne. Van 1962 tot 1969 studeert hij aan de Koninklijke Akademie voor Kunst en Vormgeving in ’s-Hertogenbosch en daarna nog twee jaar bij Ateliers ’63 in Haarlem. Nadat hij zes jaar in Canada en negentien jaar in Brabant heeft gewoond en gewerkt, vertrekt hij in 1996 naar Barrydale, Zuid-Afrika, waar hij tot op heden woont. Vanaf het begin van de jaren zeventig exposeert hij zijn werk internationaal en in 2001 ontvangt hij de Singerprijs 2000. Van jongs af aan heeft Van Hoek een liefde voor de natuur. In 1977 laat hij zijn armen en benen tatoeëren met planten- en dierenmotieven. Zoals de middeleeuwse ambachtslieden hun gereedschappen versierden, zo versiert ook hij zijn armen. Dat zijn immers zíjn gereedschappen. Voor zijn schilderijen bestudeert Van Hoek niet alleen de werkelijke natuur, maar ook het werk van grote meesters als Michelangelo, Rubens, El Greco en Cézanne. Hij ziet zichzelf als student en volleerd schilder tegelijk. Hij bestudeert het materiaal- en kleurgebruik, de toets en de complexe composities van de grote meesters en gaat hierbij dwars door de kunstgeschiedenis heen. Kleurgebruik en verftoets zijn de belangrijkste elementen in zijn schilderijen. El Greco en Rubens bestudeert hij vooral om zich de menselijke figuur eigen te maken. De menselijke figuur, het landschap en het stilleven wil hij uiteindelijk combineren in één schilderij. In Laocoön (studie naar El Greco) uit 1976 komt hij hier dichtbij. Het menselijk figuur en het landschap zijn hier één geworden. Als Van Hoek een schilderij voltooid heeft, voorziet hij het van een monumentale houten lijst. Hij vervaardigt en bewerkt deze massieve lijsten zelf met de hand. In de lijsten zijn de sporen van zijn gereedschap nog zichtbaar. De lijst en het schilderij zijn onlosmakelijk verbonden en vormen één geheel. Zoals een mens bezield is en omringd wordt door de wereld, zo omringt de lijst het bezielde schilderij. Door zijn tijdrovende en ambachtelijke werkwijze voltooit hij slechts enkele werken per jaar.
Geboorte:
15-02-1947
Overlijden:
Rollen:
Aquarellist, Tekenaar, Keramist, Schilder