Skip to content
Menu
MENU
MENU
Museum Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Museum Helmond
Evenementen
Evenementen Kunsthal Helmond
Evenementen Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Vacatures
Contact
Kunsthal Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Rondleidingen & arrangementen
Route en parkeren
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kunsthal Helmond
Evenementen
Schoolprojecten
Nieuws
Pers
Contact-Kunsthal Helmond
Kasteel Helmond
Bezoekersinformatie
Openingstijden
Toegangsprijzen
Route en parkeren
Rondleidingen & arrangementen
Toegankelijkheid
Bezoekersinformatie
Tentoonstellingen
Collectie
Over Kasteel Helmond
Schoolprojecten
Evenementen
Kinderactiviteiten
Kasteelverhuur
Trouwen
Nieuws
Pers
CONTACT – Kasteel Helmond
Museum Helmond
Terug naar collectie
Pierre Alechinsky
Pierre Alechinsky is bekend geworden als één van de prominente vertegenwoordigers van de Belgische tak van de Cobrabeweging, naast Christian Dotremont en Joseph Noiret. Na een voltooide opleiding aan de kunstacademie in zijn geboorteplaats Brussel, kreeg hij zijn eerste solotentoonstelling in 1947. Zijn ontmoeting met Dotremont in Parijs het daaropvolgende jaar, is in grote mate bepalend geweest voor zijn verdere ontwikkeling als kunstenaar. Via Dotremont kwam hij in aanraking met Deense en Nederlandse experimentele kunstenaars. Met name de creaties van Asger Jorn spraken de jonge Alechinsky tot de verbeelding. Het werk van de Deen heeft onmiskenbaar bijgedragen aan de fantasievolle stijl die hij de daaropvolgende jaren ontwikkelde. Uit zijn met fabelachtige wezens bevolkte doeken sprak zijn belangstelling voor de volkscultuur. Dotremont bracht hem tevens op het spoor van de oosterse kalligrafie. In 1955 ondernam Alechinsky een reis naar Japan, waar hij werk en werkwijze van een aantal bekende Japanse kalligrafen bestudeerde, waarvan hij uiteindelijk ook elementen overnam in zijn eigen kunstproductie. Nadat Alechinsky olieverf voor acrylverf en doek voor papier had verruild, werd de structuur van zijn schilderijen begin jaren zestig steeds soepeler. Ook ging hij meer samenwerken met andere kunstenaars. Zo voorzag hij gedichtpublicaties van verschillende auteurs van illustraties. In samenwerking met zijn Chinese vriend Walasse Ting maakte hij daarnaast ”vierhandige schilderijen” (peintures à quatre mains') en combineerde hij met Dotremont fantasieschrift en tekening tot zogenoemde ‘woordschilderingen’. Eén van zijn bekendste werken, Central Park, dateert uit die tijd. Opvallend is de tweedeling in een centraal deel en een randschildering met kalligrafische figuren die de betekenis van het middenvlak aanvullen: een opzet die hij nog vaak zou toepassen. Ook werkte hij op gebruikte dragers, zoals brieven, facturen en landkaarten. In 2007 werd zijn 60-jarige kunstenaarschap gehuldigd met een grote overzichtstentoonstelling in Brussel.
Geboorte:
19-10-1927
Overlijden:
Rollen:
Graficus, Tekenaar, Schilder, Beeldhouwer