Skip to content

Menu

Museum Helmond

T. Kleijn

[Kunstenares Tahné Kleijn (Helmond, 1990) studeerde in 2015 af aan de afdeling fotografie van de St. Joost academie in Breda. Al tijdens haar opleiding liet zij zich inspireren door het gezin waarin ze opgroeide. In het gezin Kleijn uit de Helmondse wijk De Eeuwsels speelden onder meer een scheiding, schulden, (alcohol)verslavingen en het failliet gaan van het bedrijf van haar vader een rol. Die achtergrond inspireerde haar om op de academie kunsthistorische voorbeelden te zoeken. Zo kwam ze uit op het werk van de zeventiende eeuwse Nederlandse schilder Jan Steen. Zijn moralistische verbeeldingen van ogenschijnlijk chaotische huishoudens en herbergscènes brachten het publiek er ooit toe te spreken van ‘een huishouden van Jan Steen’. De figuren in Steens werken waren vaak verbeeldingen van heersende moralen in de zeventiende eeuw. Daarbij ontdekte Kleijn dat Steen regelmatig zijn eigen familieleden liet figureren in zijn bloemrijke verbeeldingen van de werkelijkheid. Tahné Kleijn verbeeldde vervolgens voor haar eigen werk in 2014-2015 haar eigen gezin. In geënsceneerde voorstellingen verbeeldt ze de volgende situaties: het invullen van belastingpapieren, dronken ouders op de bank terwijl de kat de maaltijd opeet die is blijven staan, een ochtendtoilet van haar moeder in een chaotische slaapkamer, enzovoort. In 2016 ging Kleijn een kortdurend samenwerkingsverband aan met de kunstenaars Corry Smolders en Joke Smeulders. Beiden vormen het kunstenaarscollectief ‘Vliegertapijt’ uit Helmond. Dit collectief initieerde in de Helmondse Leonardusbuurt tussen 2013 en 2017 een zogeheten ‘community art’ project. De Leonardusbuurt staat als een volkswijk bekend. ‘Vliegertapijt’ organiseerde allerlei wijkactiviteiten, zoals herinrichtingen van voortuintjes en het gezamenlijk maken van schorten van lokale Vlisco-stoffen. Verbinding van kunst en samenleving stond centraal. Tahné Kleijn over haar eigen werk: “Als fotograaf gebruik ik mijn eigen ervaringen om werk te maken met een maatschappelijke relevantie. Een voorbeeld hiervan is het probleemgezin waarin ik opgroeide. Dat leidde tot het werk ‘Soo d’oude songen, soo pypen de jonge’. Mijn projecten starten vanuit het feitelijke maar krijgen al snel een fictionele laag die iets toevoegt aan het onderwerp. Op deze manier refereer ik regelmatig aan de Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw. Mijn scènes neigen naar een tableau vivant en lijken daadwerkelijk uit het leven gegrepen. De invloed die conflicten hebben op mensen is een vaak terugkerend thema binnen mijn werk. Dit kan zo groot zijn als een oorlog en zo klein als een innerlijke strijd. Het gaat om groepen mensen of thema´s die vaak onderbelicht zijn. Ik geef inzichten over díe mensen die vaak het snelst veroordeeld worden”. (bron: een ongepubliceerde tekst van de kunstenaar Tahné Kleijn, 2016) Tahné was in 2019 en 2020 de derde stadskunstenaar van Helmond. Deze (ere)titel ontving zij van de gemeente Helmond. Als stadskunstenaar werd zij geacht inwoners te verbinden en de stad cultureel te vertegenwoordigen.]
Geboorte: 29-03-1990
Overlijden:
Rollen: