Maria van Brabant

• Kasteel Helmond

Maria van Brabant

Kunstenaar Christie van der Haak

De tentoonstelling ‘Maria van Brabant, Keizerin’ is een eerbetoon aan het leven van Maria van Brabant (1189-1260), vrouwe van Helmond en een vooraanstaand inwoner van de stad. Zij geldt als een voorbeeld van een sterke vrouw die veel invloed heeft gehad op de cultuur en geschiedenis van haar tijd. Christie van der Haak (Den Haag, 1950) geeft met nieuwe kunstwerken en patronen haar eigen visie op dit middeleeuwse verhaal.

Hoofs leven

Maria van Brabant woonde in een houten fort, ‘t Oude Huys. Via haar huwelijk met de keizer van het Heilige Roomse Rijk, werd Maria keizerin. Van haar burcht maakte ze een centrum van cultureel en hoofs leven, waar dichters en notabelen verbleven.

Belevenis

Een bezoek aan de tentoonstelling is een beleving op zich. Als bezoeker loop je haast letterlijk door en over de kunstwerken. Het is een totaalervaring die een geheel nieuwe en soms overrompelende betekenis geeft aan het verhaal van Maria van Brabant.

Ruimte met wanden als kunstwerk en groot kunstwerk op de grond

Christie van der Haak

Christie van der Haak werd bekend met haar schilderijen maar ontwikkelde zich al snel in andere disciplines, waarbij ze kennismaakte met materialen als vinyl, epoxy en glas. Recentelijk heeft zij zich toegelegd op het veranderen van ruimtes, waarbij haar patronen de ruimte voorzien van een nieuwe betekenis. “Alles heeft structuur, en alles heeft een ziel”, is hierbij haar uitgangspunt. In 2015 won Christie van der Haak de Ouborgprijs, de belangrijkste kunstprijs van de gemeente Den Haag.

Vrouw bij drie kunstwerken

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds.

Kleurplaat

Een echte ‘Christie van der Haak ontwerp’ inkleuren? Download de tekening van een van haar prachtige patronen, en kleur in vanuit de eigen fantasie.

Perskit

Bekijk het persbericht. Download de flyer en de diverse persbeelden. Voor meer informatie, mail naar pers@museumhelmond.nl.

• Resilient Rebels

Tentoonstellingen kunsthal